Borgmester Martin Damm i lære som “miniforsker”

I Videnskabsklubben kan børn gå til videnskab som en fritidsaktivitet og dyrke deres nysgerrighed sammen med ligesindede. (Foto: Sebastian Schultze)
dato

Tirsdag 7. november lagde borgmester Martin Damm vejen forbi Kalundborgs nyeste fritidstilbud: Videnskabsklubben. En fritidsklub, hvor 4.-6. klasses elever får lov at lege og lave forsøg inden for forskellige naturvidenskabelige emner efter skole.

Underviserne er dog ikke den typiske lærer. I stedet er det gymnasieelever, der frivilligt påtager sig opgaven som “mentor” over for de nysgerrige børn og får lov at prøve sig selv af som undervisere.

En af dem er Joy Nsabimana, som til daglig går i 2.g. på Kalundborg Gymnasium & HF og i øjeblikket underviser et hold 4. klasses elever hver tirsdag.

Det gør hun sammen med to klassekammerater, samt 7. klasses eleven Rasmus, der også har meldt sig frivilligt som underviser.

“Det var så hyggeligt at have borgmesteren på besøg. Børnene var helt starstruck over at se ham,” siger Joy Nsabimana, som sammen med sine medmentorer foreløbig har undervist 3 uger i Videnskabsklubben.

Borgmesteren lærte om primaternes fællestræk
Dagens emne for Videnskabsklubben var primatologi – læren om aber og evolution – og børnene skulle blandt andet undersøge forskellige pattedyrs kranier og sammenligne dem med andre arter.

Kraniernes forskelle og ligheder afslører nemlig, at pattedyr har nogle fællestræk, som adskiller dem fra andre dyr – for eksempel ser øjenhulerne hos en gepard anderledes ud, end de gør hos en chimpanse.

Sammen med børnene fik borgmesteren lov til at holde de forskellige kranier og med egne øjne – og hænder – undersøge og mærke, hvordan de føles og adskiller sig fra hinanden. Kranierne er ikke ægte, men 3D-printede efterligninger, som dog til forveksling ligner den ægte vare.

“Alle børnene syntes, det var vildt spændende, at borgmesteren var der. De stod lige så stolte ved siden af ham, som om det var en fodboldstjerne, der havde været på besøg. Borgmesteren selv virkede også til at synes, at det var en fornøjelse. Han virkede meget engageret,” lyder det fra Sebastian Shultze, som til daglig underviser i biologi på Kalundborg Gymnasium og HF

Kalundborg Gymnasium håber på flere akademiske tilbud
Det er lokale gymnasier, der lægger lokaler til Videnskabsklubben, og derfor er Videnskabsklubben også en slags brobygning for gymnasierne, der får mulighed for at invitere børn fra nærområdet indenfor på gangene.

Derudover er Videnskabsklubben også et unikt tilbud til de af gymnasiets dygtige elever, som ikke nødvendigvis er interesserede i talentprogrammer med indbygget konkurrence. I Videnskabsklubben er der hverken karakterer eller konkurrence.

Det handler udelukkende om at dyrke nysgerrigheden sammen og på den baggrund opbygge et interessefællesskab. Sebastian Schultze er Videnskabsklubbens lokale kontaktperson, og han er meget glad for, at borgmesteren havde prioriteret at lægge vejen forbi.

“Det er rigtig godt, at der kommer opbakning fra borgmesteren til det her initiativ, for det viser, at det er vigtigt. Man kan håbe, at det, Videnskabsklubben laver, vinder endnu mere frem, så der kommer nogle flere akademiske tilbud til børn og unge,” siger han.

Frivillighed er nøglen i Videnskabsklubben
Joy Nsabimana har selv valgt at bruge sin sparsomme fritid på at være frivillig i Videnskabsklubben, fordi hun selv gerne ville have haft adgang til et tilbud som Videnskabsklubben, da hun gik i folkeskole på Røsnæs Friskole.

"Det lød vildt fedt. Jeg blev glad og overrasket, da jeg fik tilbuddet om at være mentor," fortæller hun.

Og frivillighed er da også en helt central del af Videnskabsklubben, lyder det fra direktør Rikke Schmidt Kjærgaard.

”Vi skaber positive og rummelige fællesskaber, hvor præstationspresset fra skolen er taget ud af ligningen. De unge undervisere opnår en status af opnåelige rollemodeller for børnene, blandt andet fordi de selv har valgt at være der, og fordi deres egen interesse for naturvidenskaben skinner så tydeligt igennem.”

Videnskabsklubbens forløb varer 7 uger og afholdes pt. hver tirsdag eftermiddag på Kalundborg Gymnasium og HF, hvor børn i 4. klasse går til primatologi – der findes også forløb inden for kemi, materialefysik, biodiversitet, mikrobiologi, samt geometri og algoritmer.

Det er gratis at gå til videnskab gennem Videnskabsklubben i Kalundborg, takket være økonomisk støtte fra Novo Nordisk. Initiativet findes i alt i 40 byer og modtager også støtte fra Novo Nordisk Fonden.

Kilde: Videnskabsklubben
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.