BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Ved Det Kongelige Akademi, Institut for Bygningskunst, By og Landskab (IBBL) opslås en 3 årlig fuldtidsstilling som studieadjunkt/studielektor med fokus på udvikling af værkstedsfaciliteter og på undervisning i stedsbestemt arkitektur.
Vi søger en kollega, der bl.a. gennem udvikling af værksteder kan bidrage til udviklingen af et situeret, åbent og eksperimenterende fagligt miljø omkring den ny arkitektuddannelse i Kalundborg. Du har lyst til at være med til at udvikle en ny uddannelse og nye og interimistiske faglige miljøer, du har erfaring med at iværksætte konkrete, praksisnære projekter og du har lyst til at integrere undervisning og lokale projekter og samarbejder i en ’skolemæssig’ helhed.
Den ledige stilling ønskes besat snarest muligt. Arbejdsstedet vil være Campus Kalundborg.
Om den nye uddannelse
Det Kongelige Akademis nye arkitektuddannelse i Kalundborg hører under Institut for Bygningskunst, By og Landskab, og her er bachelorprogrammet By og Land startet op i efteråret 2023. Fra 2026 kommer der også en kandidatuddannelse i Kalundborg og fuldt indfaset forventes der at være 150 studerende på Campus Kalundborg.
Arkitektuddannelsen engagerer sig i Kalundborg som by og kommune. Vi lægger vægt på at gribe de muligheder, som beliggenheden giver for et åbent, eksperimenterende og nyskabende studie- og forskningsmiljø i samarbejde med byens øvrige uddannelser, erhverv og civilsamfund. Den stærke lokale forankring kombineres med et globalt udsyn; det store i det lokale.
Særlig på bachelorprogrammet By og Land, som stillingen indledningsvist er knyttet til, stræber vi efter at opdyrke et fagligt miljø, som udnytter rurale/urbane forskelle som redskaber til faglig tvivl og åbenhed; som udgangspunkt for undersøgelser og måder at spørge til verden på. Vi ser dette perspektiv som afgørende for den etiske og økologiske re-orientering, som også kræves af arkitektfaget.
Inden for undervisning, forskning og kunstnerisk udviklingsarbejde bliver der arbejdet tæt sammen med de øvrige forskere og undervisere på Institut for Bygningskunst, By og Landskab, med resten af Det Kongelige Akademi og med førende internationale miljøer.
Om stillingen
Stillingen som studieadjunkt/studielektor består af to dele, der hænger tæt sammen.
Den ene del består i at varetage udvikling og implementering af værkstedsfaciliteter samt administrative- og driftsmæssige opgaver i relation hertil, så værkstedsfaciliteterne understøtter vores undervisning, forskning og kunstneriske udviklingsarbejde
Den anden del består af undervisning og udviklingsopgaver i samarbejde med instituttets øvrige undervisere.
Dine opgaver vil blandt andet omfatte:
- At udføre planer for udviklingen af værkstedsfaciliteterne på Campus Kalundborg, og gennemføre disse i tæt samarbejde med institutlederen, den programansvarlige, værkstederne på Holmen i København og Det Kongelige Akademis administrative enheder.
- Værksteds- og sikkerhedsansvar, herunder også ansvar for den værkstedsbaserede undervisning. Opgaven vil udvikle sig gradvist over tid i takt med at værkstedsfaciliteterne etableres og integreres i undervisningen.
- At være kontaktperson og bindeled til de eksterne samarbejdspartnere, der har stillet værkstedsfaciliteter til rådighed for Det Kongelige Akademi
- At indgå i et tæt samarbejde med værkstederne på Holmen og relevante eksterne samarbejder om løbende udveksling af viden, materiel og grundkurser for de studerende (’Værkstedskørekortet’).
- Undervisning, undervisningsplanlægning og dertil hørende administration med udgangspunkt i værkstedsfunktionen, i tilknytning til undervisningsprogrammer og tværgående undervisning, herunder ind i mellem deltagelse i feltarbejde og studieture
- Vejledning, eksaminationer og censorvirksomhed
- Deltagelse i faglige bedømmelser, kritikker og evalueringer
Desuden forventes du at deltage i andre relaterede opgaver og tværdisciplinære samarbejder i undervisning og forskning i samarbejde med Det Kongelige Akademis øvrige institutter og ansatte. Det kan også blive relevant at du bidrager til indhold og udvikling af den tværgående fællesfaglige undervisning på Det Kongelige Akademi.
Endeligt vil stillingen kunne indeholde elementer af kunstneriske udviklingsopgaver.
Hvad indebærer stillingen?
Du vil blive en del af et helt ungt miljø, der er i gang med at udvikle et situeret, åbent og eksperimenterende fagligt miljø omkring uddannelsen i Kalundborg. For os er dannelsen af en helt ny arkitektuddannelse en stadig anledning til at rejse spørgsmål om ‘skoledannelse’ og til at undersøge arkitektfagets anerkendte vidensformer og didaktiske antagelser. Den dialog og udvikling vil du blive en del af og have mulighed for at påvirke.
Undervisningen er praksis-baseret, og 1:1 projekter, prøvebyggerier og rumlige interventioner i Kalundborg by og opland er bærende didaktiske temaer i uddannelsen. Det præger vores hverdag at vi gennem denne meget konkrete tilgang udsætter både os selv og de studerende for et givet steds kulturelle, tekniske, sociale og materielle begrænsninger og muligheder. På samme baggrund fordrer vi et stadigt engagement i konkrete, praktiske projektsamarbejder med lokale producenter, borgere, organisationer og erhvervsdrivende.
Vi ønsker at bidrage til både forskningsfaglige og offentlige diskussioner om arkitekturens planlægningsaspekt, og vi samarbejder om at udvikle arkitektoniske og didaktiske metoder, som starter i det situerede og specifikke og herfra udleder sine generaliseringer i dialog med andre steds,- by og planlægningsforståelser.
Kvalifikationskrav
Du har en uddannelse på kandidatniveau indenfor arkitektur og gerne praksiserfaring som arkitekt.
Det vil desuden være en fordel, hvis du i tillæg hertil har en relevant håndværksmæssig uddannelse som fx snedker, tømrer, bådebygger, orgelbygger eller lignende, autodidakt håndværksmæssig erfaring eller omfattende erfaring med at arbejde på professionelt indrettede værksteder, gerne som værkstedsleder eller lignende.
Derudover forventer vi, at du:
- har undervisningsmæssig erfaring fra en videregående uddannelsesinstitution, gerne inden for arkitektfaglig undervisning
- har interesse for at udvikle og nytænke undervisningsformater, herunder at udvikle værkstedsfaciliteter til et særligt sted, der kan etablere gensidigt befordrende møder og sammenhænge mellem forskning, kunstnerisk udvikling, praksisbaseret undervisning og eksterne samarbejder
- i dit hidtidige arbejde har vist interesse for at samarbejde med lokale kræfter og andre omkring din undervisning. Du har gerne bidraget til at udvikle personlige, interimistiske eller selvorganiserede undervisnings- eller fagmiljøer.
- har gode samarbejdsevner og har vist resultater i både interne og eksterne samarbejder.
- mindst 6 års erhvervserfaring inden for arkitektur-feltet
- 2 års undervisningserfaring
- dokumentere at have modtaget supervision og pædagogisk opkvalificering. Det Kongelige Akademi stiller desuden krav om, at du har gennemført og bestået pædagogikum og at du vedlægger dokumentation herfor. Der kan undtagelsesvist dispenseres fra kravet om pædagogikum, hvis du kan dokumentere at have gennemført og bestået en anden pædagogisk uddannelse fra en anerkendt uddannelsesinstitution som eksempelvis lærer eller cand.pæd.
Det vil endvidere være en fordel, hvis du har kendskab til 3D-printere, CNC-fræsere og laserskære.
Endeligt vil det vægte positivt, at du har dokumenteret erfaringer med undervisning på både bachelor- og kandidatniveau og med planlægning og udvikling af undervisning. Kvalificeret indsats og nyudvikling inden for det undervisningsmæssige område vil blive vægtet i den samlede vurdering ved stillingens besættelse.
Vi tilbyder
En inspirerende hverdag på en ung arkitektuddannelse, som er optaget af at udvikle sine formater og metoder. Masser af muligheder for at eksperimentere værkstedsmæssigt og i den undervisning, du indgår i, og for faglig indflydelse både lokalt i Kalundborg og på IBBL/Holmen. Vi lægger vægt på et godt kollegialt samarbejde med rum til gensidig inspiration og sparring.
Som studieadjunkt vil du få tilbudt supervision og mulighed for pædagogisk opkvalificering med henblik på en skriftlig vurdering af dine undervisningsmæssige kvalifikationer.
Vi tilbyder også løbende opdatering af dine kompetencer i forhold til værkstedsledelse, sikkerhed og maskinkendskab.
Løn og ansættelsesforhold
Ansættelse og aflønning vil ske i henhold til gældende overenskomst for akademikere i staten mellem Finansministeriet og en række AC organisationer. Der vil være mulighed for forhandling af kvalifikationstillæg afhængig af dine kompetencer og erfaring.
Ansættelsen sker desuden i henhold til gældende stillingstruktur for kunstnerisk og videnskabeligt personale ved Det Kongelige Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Arkitektskolen Aarhus samt Designskolen Kolding.
Du vil blive ansat som studieadjunkt eller studielektor afhængig af dine kvalifikationer. Indplaceringen sker efter konkret bedømmelse af sagkyndige bedømmere. Hvis ansættelsen sker som studieadjunkt, vil der blive fastsat en studieadjunktperiode med henblik på opkvalificering til studielektorniveau.
Stillingen er tidsbegrænset og udløber uden yderligere varsel efter 3 år.
Stillingen er en fuldtidsstilling med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer.
Ansøgningen
Du bedes fremsende motiveret ansøgning, opdateret CV, uddannelsesdiplomer og dokumentation for opfyldelse af de kvalifikationskrav som er listet ovenfor. Endelig skal du vedlægge materiale, der kan belyse dine undervisningsmæssige kvalifikationer, gerne i form at en undervisningsportfolio. Eventuelt tidligere studieadjunkt-/studielektorbedømmelse(r) bedes desuden vedlægges.
Ansøgning med tilhørende bilag skal sendes elektronisk via knappen ”Søg stillingen”, så den er Det Kongelige Akademi i hænde senest søndag, den 14. januar 2024.
Ansøgninger og ansøgningsmateriale modtaget efter ansøgningsfristens udløb medtages ikke i bedømmelsen.
Vi gør opmærksom på, at stillingen opslås og besættes i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Bekendtgørelse af 12. april 2019 om ansættelse af kunstnerisk og videnskabeligt personale ved de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område”.
Efter ansøgningsfristens udløb udvælger institutlederen, med rådgivning fra ansættelsesudvalget, hvilke ansøgere der skal bedømmes. Udvælgelsen sker ud fra en samlet vurdering af, hvilke ansøgere der bedst opfylder kriterierne i stillingsopslaget ud fra det fremsendte ansøgningsmateriale. Du bedes derfor i ansøgning inkl. bilag dokumentere, at du opfylder de i stillingsopslaget beskrevne kvalifikationskrav.
Alle ansøgere får herefter besked om hvorvidt deres ansøgning er gået videre til bedømmelse, og de udvalgte ansøgere orienteres om udvalgets sammensætning. Herefter vil et fagkyndigt bedømmelsesudvalg bedømme de udvalgte ansøgere i forhold til den konkrete stilling. Hver ansøger vil få tilsendt bedømmelsen med mulighed for partshøring.
Ansættelse som studieadjunkt/studielektor vil derfor ske efter konkret bedømmelse i et sagkyndigt bedømmelsesudvalg. Bedømmelsesudvalget vil foretage deres bedømmelse på baggrund af de i stillingsopslaget listede kvalifikationskrav og det samlede ansøgningsmateriale. Du bedes derfor i ansøgning inkl. bilag dokumentere, at du opfylder de i stillingsopslaget beskrevne kvalifikationskrav.
Yderligere oplysninger
Oplysninger om kvalifikationskrav, ansøgningsprocessen og e-rekrutteringssystemet kan fås ved henvendelse til HR medarbejder, Ellen Kruse Jacobsen e-mail: ekj@kglakademi.dk tlf.: 4170 1539.
Oplysninger om stillingens faglige indhold kan fås ved henvendelse til institutleder Katrine Lotz klotz@kglakademi.dk, tlf. 41701689.
Generelle oplysninger om Det Kongelige Akademi, Institut for Bygningskunst, By og Landskab samt arkitektuddannelsen i Kalundborg kan findes på www.kglakademi.dk.
Det Kongelige Akademi er en mangfoldig arbejdsplads, som anser diversitet for at være en styrke. Vi opfordrer derfor alle kvalificerede og interesserede ansøgere til at søge stillingen.
Om Det Kongelige Akademi
Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering er et internationalt anerkendt akademi, der uddanner professionelt kreative kandidater til højeste niveau og udvikler ny viden, der skaber værdi for samfundet og arbejdsmarkedet. Det Kongelige Akademi er en statsinstitution under Uddannelses- og Forskningsministeriet og har ca. 1.700 studerende og 350 medarbejderårsværk. Læs mere om Det Kongelige Akademi på vores hjemmeside
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Kalundborg Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Philip De Langes Allé, 1435 København K
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 14-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5955078